“Geloof in jezelf is de eerste stap tot succes”
Onder het motto ‘levenslang leren’ volgen we regelmatig bijscholingen om op de hoogte te blijven van de nieuwste inzichten.
Uit de brede waaier van vorming willen we graag enkele interessante opleidingen toelichten waar de praktijk zich mee wil onderscheiden.
Preverbale logopedie
Preverbale logopedie wijst naar de tussenkomst van een logopedist(e) voordat het spreken echt begint. Meestal gaat het om baby’s en peuters tussen 0 en 2 jaar (afhankelijk van de ontwikkelingsleeftijd en de problematiek). De preverbaal logopedist heeft zich gespecialiseerd in het onderzoeken en behandelen van baby’s en jonge peuters op het gebied van eten / drinken en de beginnende communicatie.
Baby’s en peuters leren allerlei verschillende soorten voedsel eten en drinken. Dit gaat niet altijd vanzelf.
Het kan zijn dat uw kind moeite heeft met eten en/of drinken omwille van een medisch probleem.
Het kan ook zijn dat uw kind niet wil of durft eten als gevolg van negatieve of onprettige ervaringen.
Onder moeilijkheden bij de beginnende communicatie verstaan we bijvoorbeeld; geen contact (kunnen) maken met de ander, onverstaanbaar spreken, taalbegrip maar geen taalproductie, moeite met woordvinding…
- Eet- en drinkproblemen (klik hier voor extra informatie)
- Problemen bij de beginnende communicatie (klik hier voor extra informatie)
Hodson en Paden
Hodson en Paden is een cyclische methode om ernstig onverstaanbare kinderen zo snel mogelijk verstaanbaar te leren spreken. Deze werkwijze kan al vanaf 2,5 jaar ingezet worden.
De aanpak is gebaseerd op de fonologische ontwikkeling van kinderen.
Er wordt op een heel gestructureerde en plezante wijze gewerkt aan de spraakproductieproblemen. De therapeut kijkt eerst welke vereenvoudigingsprocessen het kind gebruikt. Op basis daarvan wordt een behandelcyclus opgesteld.
Leespraat
Leespraat is een methode waarbij de ontwikkeling van praten en lezen hand in hand gaat, deze methodiek is speciaal ontwikkeld voor personen met het syndroom van Down. We gebruiken dus het lezen om beter te leren praten. De visuele leesvaardigheden staan centraal. De leeswoordenschat bestaat uit woorden en zinnen die de persoon met Down nodig heeft in zijn dagelijkse communicatie. Leespraat bestaat uit verschillende fases. Tijdens iedere fase leert iemand een nieuwe leesvaardigheid. Na een aantal jaren kunnen er dan zelfstandig nieuwe woorden en teksten gelezen worden die binnen het begrip en de eigen belevingswereld passen.
Rekenlijn
Rekenlijn is een methode die werd ontwikkeld voor personen met het syndroom van Down, waarbij de verschillende rekenvaardigheden apart van elkaar aangeleerd worden. Dit gebeurt in heel kleine stapjes. Pas daarna worden deze vaardigheden met elkaar gecombineerd. Op die manier kunnen nieuwe begrippen en vaardigheden echt doordringen en vermijden we verwarring en onbegrip. Er wordt eerst gestart met de rekenvoorbereiding en pas daarna gaan we over naar rekenlijn waarbij het rekenen tot 10 aan bod komt.
Typ 10
Typ 10 is een speelse, leuke methode om blind te leren typen. Verschillende leerkanalen worden tegelijkertijd ingeschakeld: kinderen zijn bewust bezig met verschillende kleuren, tekeningen, versjes… waardoor ze onbewust een bepaalde typhandeling gaan automatiseren. Bij deze methode wordt er geen nadruk gelegd op snelheid en tempo. Door individueel of in kleine groepjes te werken krijgt elk kind de nodig aandacht die hij of zij verdient.
SprintPlus
SprintPlus is een handig voorleesprogramma dat kinderen en jongeren helpt met lezen en schrijven. Door de voorleesfunctie kan je controleren wat je schrijft en merk je sneller fouten op. Sprint wordt ook gebruikt om in de digitale schoolboeken te werken. Naast de voorleesfuncties bevat de software een reeks extra hulpmiddeltjes zoals homofonenhulp (zei, zij), Skippy (woordvoorspeller), Sprinter (geselecteerde teksten laten voorlezen buiten Sprint,…) die je helpen om beter te lezen en te schrijven maar ook om vlotter te kunnen studeren.
OMFT
Oro-myofunctionele therapie heeft als doel de afwijkende mondgewoonten weg te werken.
Afwijkende mondgewoonten worden veroorzaakt door een spieronevenwicht, waardoor er een verkeerde krachtwerking ontstaat op de kaken en/of het gebit.
Enkele voorbeelden van afwijkend mondgedrag zijn langdurig zuigen op een fopspeen, duimzuigen, nagelbijten, open mondgedrag, habitueel mondademen, verkeerd slikken,…
Via een gerichte oefengang tracht men de mondspieren opnieuw in balans te brengen. Het directe doel is dus niet de vorm, maar wel de foutieve mondfuncties aan te pakken. Op die manier wordt aan de oorzaak van de oro-muyfunctionele problemen gewerkt.
Zo kan terugval bij een latere logopedische, tandheelkundige of orthodontische behandeling voorkomen worden.
Postgraduaat autisme
Het postgraduaat autisme is een opleiding van de Arteveldehogeschool in samenwerking met Autisme Centraal. De opleiding leert autisme van binnenuit begrijpen door werkopdrachten en ervaring. Het scherpt de kennis van autistisch denken en creëert vaardigheid in concrete communicatie, zowel verbaal als visueel.
SMOG
SMOG staat voor Spreken Met Ondersteuning van Gebaren. Het is hierbij heel belangrijk dat de gesproken taal blijft bestaan. Door SMOG te gaan gebruiken willen we enerzijds de ontwikkeling en het sociaal functioneren stimuleren. Anderzijds willen we de taalverwerving op gang brengen en de kwaliteit van de spraak verbeteren.
Zowel bij hele jonge kinderen bij wie de taalontwikkeling niet of vertraagd op gang komt als bij kinderen en volwassen met een beperking, kan het aanleren van SMOG een meerwaarde zijn in de communicatie.