PREVERBALE LOGOPEDIE
Wat als de communicatie van je kind uitblijft?
Wat als de taalontwikkeling anders verloopt?
Al heel snel na de geboorte gaan baby’s communiceren door te huilen, lachen, kijken,…
Iets later in de ontwikkeling horen we vocaal spel en brabbelen om zo stilaan tot de eerste woordjes te komen.
Maar…
wat als je kind niet brabbelt?
wat als de eerste woordjes uitblijven?
wat als je kind niet tot zinsuitingen komt?
Aarzel dan niet om contact op te nemen met een preverbale logopediste. Zij gaat samen met jullie op zoek naar de gepaste begeleiding.
Sommige kinderen hebben immers een duwtje nodig.
Wie zijn wij?
Wij, Lieselot Wille en Bieke Van Waeyenberghe, zijn ruim 15 jaar aan het werk als logopediste. In onze zelfstandige praktijk kunnen zowel kinderen, tieners als volwassenen terecht voor diverse problematieken zoals leerproblemen, neurogene stoornissen, articulatie- en taalontwikkelingsstoornissen…
Als preverbale logopedistes leggen wij ons ook toe op de vroeg communicatieve ontwikkeling bij baby’s en peuters.
Op regelmatige basis volgen we verschillende opleidingen in België en Nederland om onze kennis blijvend te verruimen.
Wanneer zoek je best hulp?
Tussen 0 – 6 maanden
- Uitblijven van aankijkgedrag
- Uitblijven van vocalisaties
- Uitblijven van vocaal spel
- …
Tussen 7 – 18 maanden
- Weinig tot niet brabbelen
- Weinig tot geen sociale interactie
- …
Tussen 18 – 24 maanden
- Weinig tot geen klanknabootsingen
- (bv. waf, broem, miauw)
- Uitblijven van de eerste woordjes
- …
Tussen 24 – 36 maanden
- Uitblijven van woorden
- Uitblijven van 2 à 3 woordzinnen
- …
Wat kunnen we betekenen voor jullie?
We beginnen steeds met een verkennend gesprek waarin we het probleem en de hulpvraag trachten te verhelderen.
Dit wordt gevolgd door een observatie en/of onderzoek van de communicatieve interactie en de spraak- en taalontwikkeling.
Op basis van de verkregen informatie beslissen we samen met u of het opstarten van therapie aanbevolen is en zo ja, in welke vorm.
Bij de allerkleinsten gaan we samen op zoek naar de soms kleine communicatiesignalen en bouwen we hierop verder.
Bij de peuters trachten we taal te ontlokken via spel.